The Meadow
De Golanhoogten, het heuvelachtige gebied op de grens tussen Libanon, Syrië, Jordanië en Israël, gelden al millennia als omstreden gebied. Assyriërs, Arameeërs, Grieken onder leiding van Alexander de Grote, Romeinen en Ottomanen – ze walsten allemaal door het strategisch gelegen gebied. Tijdens de Zesdaagse Oorlog in 1967 veroverde Israël de hoogvlakte om haar veertien jaar later officieel te annexeren en er radarposten te bouwen. De VN was unaniem in haar verwerping en de lokale Druzen blijven zich verzetten tegen de bezetting. Iedere keer als het rommelt in de regio – zeker nu er al jaren een bloedige burgeroorlog heerst in Syrië – is de spanning hier om te snijden. Maar dat is de situatie bezien vanuit het perspectief van een mens. Voor herkauwers met zeven magen is het leven op de Golanhoogten zo slecht nog niet. Het gras had malser kunnen zijn, maar het klimaat is aangenaam en de rust wordt slechts verstoord door honden en een enkele cowboy. Jela Hasler beheerst de kunst van het relativeren. Dat bewees ze eerder al met een film die aanvankelijk lijkt te gaan over een pornoproducent, maar uiteindelijk vooral een onthullende blik verschaft in het onbegrip van haar familieleden over haar bestaan als filmmaker.