The Fruit Hunters
Een reis over de wereld laat zien hoe leden van de Rare Fruit Counsel vol overgave ("Het groeide uit tot een fulltime geval van krankzinnigheid") zich inzetten voor het behoud van diversiteit in fruitsoorten. In Miami maken we kennis met een mangoteler die naar Indonesië afreist om stekjes van de 'witte mango' te veroveren, in Hollywood zien we acteur Bill Pullman zich hard maken om de Hollywood Hills in een fruitboomgaard om te zetten en in Umbria, Italië volgen we Isabella Dalla Ragione in haar speurwerk naar de oorsprong van de vijg. Tussendoor wordt in geënsceneerde en geanimeerde scènes de geschiedenis van vruchten verteld. Het water loopt in de mond, zo smakelijk vertellen de fruitjagers over hun passie. Het is een belevenis voor de zintuigen: je kunt het fruit hier niet proeven of ruiken, toch voel je bijna de smeuïge banaan, ruik je haast de stinkende doerian en proef je zowat de zoetfrisse mango en alle andere vruchten die aan bod komen. Regisseur Yung Chang, zelf aanwezig in voice-over, plaatst dit alles tegenover de commercie, waar juist een monocultuur gecreëerd wordt, op zoek naar dat ene ras banaan of appel dat geschikt is voor de export en verkoop.