The Valley
Soms heeft de geschiedenis een wel heel erg lange adem. In 1389 werd een Servisch leger door islamitische agressors uit Kosovo verdreven. In 1912 werd Kosovo weer door Servië ingelijfd. In 1998 kwam het tot een bloedige oorlog tussen de merendeels Albanese inwoners, die onafhankelijkheid eisten, en de Servische overheersers. In THE VALLEY belicht documentairemaker Dan Reed de Kosovo-crisis van Servische en Albanees-Kosovaarse zijde. Bijna geheel 1998 bracht hij door in de Drenica-vallei, een bolwerk van het Kosovaarse bevrijdingsleger, en sprak met bewoners van Servische en Albanees-Kosovaarse afkomst. Opvallend is hoe beide partijen hun gelijk proberen te bewijzen op grond van oude, bijna mythische historische aanspraken op de grond. De Serviërs stellen dat ze al zeshonderd jaar verzet plegen tegen de islamitische overheersing, en dat ze dat zullen blijven doen om het christendom te beschermen tegen de barbarij. De Albanezen dateren hun aanwezigheid nog zo‘n duizend jaar extra terug. In ieder geval zijn ze het er allemaal over eens dat de dood van Tito als katalysator heeft gewerkt voor het opborrelen van al deze nationalistische gevoelens. Ze worden bezongen in klaaglijke folkloristische gezangen, die lucht geven aan het gevoel dat ze zich niet zonder bloedvergieten zullen laten verdrijven. Als we op het wereldpolitieke toneel niet hadden gezien hoe gruwelijk de gevolgen van deze burenruzies waren, dan is het soms bijna absurdistisch te merken hoe beide partijen zich van dezelfde argumenten bedienen.