Piazzolla, the Years of the Shark
De Argentijnse bandoneonist en componist Astor Piazzolla (1921-1992) was de grote vernieuwer van de tango. Met zijn door jazz en klassieke muziek geïnspireerde tango nuevo was hij in eigen land evenwel een controversieel figuur – traditie en revolutie gaan immers slecht samen.
De kleine Astor kreeg op zijn negende een bandoneon van zijn vader. Twintig jaar later liep hij tegen de grenzen van de tango op. Zoekend naar zijn eigen stijl ging hij begin jaren vijftig pianocompositie studeren in Parijs. Daar besefte hij dat hij ondanks alles een tanguero is. Een veelzijdige carrière volgde, vooral in Europa en de Verenigde Staten.
Voor deze documentaire put zoon Daniel uit de privécollectie. Unieke beelden van talloze optredens en intieme familiefilmpjes, aangevuld met archiefmateriaal, schetsen een levendig portret van Piazzolla: zelfverzekerd, eigengereid, gepassioneerd en een virtuoso pur sang. Daniel levert in voice-over commentaar op de ingewikkelde relatie met zijn vader. De tapes met urenlange gesprekken tussen Astor en zijn dochter Diana geven een bijzonder inkijkje in de gedachtewereld van een muzikaal genie.