Blessed Blessed Oblivion
“Wat ik wilde doen in het leven, heb ik gedaan. Ik heb niets gelaten”, zegt Ahmad, die door Jumana Manna geportretteerd wordt in deze kaleidoscopische, korte documentaire. Hij zegt het met enige bravoure, maar de uitspraak draagt ook het gewicht van de Palestijnse realiteit. Manna’s verkenning van de stereotypen van de ‘thug’-cultuur in Oost-Jeruzalem leidt naar garages waar mannen eindeloos sleutelen aan een auto of die overdadig in de shampoo zetten, kapperszaken waar (baard)haar een even minutieuze behandeling ondergaat, sportscholen waar spieren worden opgepompt.
Manna gebruikt close-up gefilmde fragmenten in een erotiserende, parodiërende montage van lichamen, objecten en plaatsen. Arabische popliedjes geven ironisch commentaar bij de beelden, die onderbroken worden door flarden dialoog waarin de protagonist vertelt over zijn losbandige leven en zijn schulden, en vaderlandse gedichten afwisselt met vunzige grappen.