The Rebellion of Memory
Het was wereldnieuws in oktober 2019: door economische hervormingen stegen de benzineprijzen in Ecuador plotseling met 123 procent. Inheemse gemeenschappen en stedelingen verenigden zich om te protesteren. In The Rebellion of Memory kijken we mee door hun ogen, terwijl hoofdstad Quito in een rokende chaos verandert.
Filmmaker Daniel Yépez Brito maakt handig gebruik van de grote hoeveelheid beelden die boze en angstige bewoners zelf maakten. We rijden mee in de lange protestmars vanuit het binnenland, staan midden in de menigte die het regeringsgebouw bezet en zien van dichtbij hoe traangaswolken en tanks de mensenmassa’s uiteendrijven.
Een protest dat dertien dagen in beslag nam, wordt in een kleine twintig minuten heel inzichtelijk gemaakt. Brito vermengt telefoonvideo’s met filmische shots en nieuwsuitzendingen en geeft zo een dynamisch overzicht van zowel de onrust als de verbroedering in zijn land. Dat zijn film een open einde heeft, laat zien dat er nog steeds veel werk aan de winkel is.