Återkomster
De fotografe en schrijfster Joanna Helander werd in 1948 geboren als kind van een Pools-Duits-joodse familie in Silezië, gelegen in het zuidwesten van Polen. In 1968 werd zij als studente aan de universiteit van Krakau gearresteerd en gevangen gezet, omdat ze protesteerde tegen de invasie van Tsjechoslowakije. In 1971 emigreerde ze naar Zweden. In de jaren zeventig en tachtig keerde ze vaak terug naar Polen, waarbij ze de complexiteit van het Poolse leven op beeld en papier vastlegde. In RETURNING reist ze door Polen en Duitsland in een poging om erachter te komen wat er is gebeurd met haar joodse familieleden, die tijdens de Tweede Wereldoorlog verdwenen. Tijdens haar reis is zij in een voortdurende dialoog gewikkeld met haar overleden vader, Gerard K. Zijn stem begeleidt haar op haar reis door de apocalyptische wereld van de Holocaust. RETURNING is echter meer dan alleen maar een film over rouw, het is ook een verhaal over hoop en overleving, dat de absurditeit en de vreugde in het menselijke bestaan weerspiegelt. De film biedt een met zorg voorbereid en uitgewerkt samenspel van beelden, originele muziek, dialogen en poëtische beschrijvingen. Tezamen vormen zij een mengeling van dramatische, lyrische, groteske, absurde en humoristische elementen.