Erase and Forget
James ‘Bo’ Gritz was tijdens de Vietnam-oorlog een van de meest onderscheiden Amerikaanse soldaten, en heeft volgens een eigen bescheiden telling meer dan vierhonderd doden op zijn geweten. Hij was ook een inspiratie voor Hollywood-soldaten als John Rambo, Colonel Kurtz uit Apocalypse Now en ‘Hannibal’ Smith uit The A-Team. Die twee lijnen worden verweven in dit portret van een man én een land in crisis, dat blootlegt hoe Hollywoods gefictionaliseerde strijdvelden en Amerika’s geheime oorlogen in elkaar grijpen.
Regisseur Andrea Luka Zimmerman volgde Gritz tien jaar lang. Ze verweeft gesprekken en reportagebeelden van zijn (eenzaam aandoende) leven met interviews met betrokkenen – waaronder Rambo-regisseur Ted Kotcheff – en archiefbeelden van zowel Gritz’ geheime missies als zijn vele mediaoptredens. “Ik zal tot mijn laatste adem een voorvechter van Amerika blijven”, stelt Gritz al vroeg in de film. Dat meent hij, en daarover is ook aan het eind van deze documentaire geen enkele twijfel. Wat wel steeds meer de vraag wordt, is voor wélk Amerika hij eigenlijk vecht.