The Manuscripts of Timbuktu
In de enorme woestijn van het Afrikaanse land Mali ligt de historische stad Timboektoe. Eeuwenlang was het een handelsstad, waar koopmannen passeerden en hun goederen zoals zout en goud verhandelden. Timboektoe ontpopte zich daarnaast als centrum van religie en kennis. Voordat de kolonisatie in diverse Afrikaanse landen een feit was, was deze plek een bron voor wetenschappen als natuurkunde, astrologie en technologie. Bijna iedereen kon er lezen en schrijven. Met name de geleerde Ahmed Baba (1556-1627) is het bewijs dat Afrika ontwikkeld was voordat de Europeanen voet op het continent zetten.
Diverse historici, imams en kenners van de eeuwenoude Timboektoe-manuscripten vertellen de bijzondere geschiedenis van de Afrikaanse stad, elk vanuit hun specifieke kennisgebied. Hun verhalen worden gelardeerd met geënsceneerde beelden van hoe het leven er eeuwen terug uit moet hebben gezien. Opnames van het huidige Timboektoe, de prachtige omliggende woestijnvlaktes en de moskeeën die inmiddels op de werelderfgoedlijst staan, benadrukken de magie van deze bijzondere plek. Anno nu wordt het erfgoed, in de vorm van antieke manuscripten, zorgvuldig bewaard in bibliotheken -- of gewoon in de familieschatkist.