Seed: The Untold Story
Zaden zijn misschien wel ons meest kostbare bezit, maar vele zijn net zo bedreigd als de ijsbeer of de reuzenpanda. In de twintigste eeuw verdween 94 procent van onze zaadvariëteiten. Is dat erg? Ja, leert een voorbeeld van een van de gepassioneerde zadenverzamelaars die hier wordt geportretteerd. De Ierse hongersnood van de negentiende eeuw ontstond doordat er voornamelijk één aardappelsoort werd geteeld. Minder diversiteit betekent een grotere kwetsbaarheid, daarover zijn alle verzamelaars het eens. Ze laten zien dat de natuur zijn eigen oplossingen heeft voor extreme weersomstandigheden. Er bestaat zelfs een eetbare plant die drie jaar zonder water kan. Hun enthousiasme over de wonderlijke zaden en planten die onze aarde kent, is aanstekelijk, de mooi uitgelichte close-ups van de meest buitenissige exemplaren adembenemend. Vanuit het perspectief van slachtoffers en tegenstanders wordt getoond hoe een bedrijf als Monsanto dit rijke erfgoed en de gezondheid van boeren, omwonenden en consumenten met patenten, monocultuur en pesticiden bedreigt. Hoe machtig het concern is, blijkt uit de hoge politieke posities die sommige medewerkers hebben bekleed.