Coconut Head Generation
Ze worden door oudere generaties soms geringschattend ‘hersenloze jeugd’ genoemd, maar de studenten aan de universiteit van Ibadan, de oudste in Nigeria, zijn allesbehalve dat. Ze bezoeken gezamenlijk een filmclub op hun campus, waarna er uitgebreid gediscussieerd wordt over thema’s als feminisme, migratie, mensenrechten, kolonialisme en politiek. Dat resulteert in hoogoplopende discussies, maar het blijft altijd inhoudelijk.
Er is ook nogal wat aan de hand in Nigeria en de omringende landen. Er heerst werkloosheid, corruptie, de vrijheid van meningsuiting wordt bedreigd en het studentenleven is om meerdere redenen zwaar. Alain Kassanda filmt de gepassioneerde groepsgesprekken observerend en versnijdt deze met sfeerimpressies van het campusleven vol reuring.
In de twee jaar dat Kassanda terugkeert, tussen 2019 en 2021, staan deze studenten met generatiegenoten op de barricaden tegen politiegeweld, waar in oktober 2020 zelfs doden bij vallen. De film, die de (gedeelde) hoofdprijs won op filmfestival Cinéma du Réel, schetst een dynamisch portret van een intelligente, kritisch denkende generatie Nigerianen die verandering eist.