Reflections. Director's Cut
Reflections is gemaakt in het kader van de omnibusfilm The Bridges of Sarajevo (2014), die de rol van Sarajevo in Europa onderzoekt vanaf het moment dat de Eerste Wereldoorlog daar in 1914 begon, en waar naast Sergei Loznitsa onder meer Jean-Luc Godard en Cristi Puiu aan meewerkten. Met zijn bijdrage slaat Loznitsa een brug naar het verleden van de stad. Foto’s van mannen met geweren, in 1992 tijdens het beleg van Sarajevo gemaakt door de Bosnische fotograaf Milomir Kovacevic, vloeien samen met beelden van het leven op straat anno 2014; het moderne stadsleven wordt weerspiegeld in de glasplaten die de oorlogsfoto’s bedekken. Zo ‘kijken’ heden en verleden naar elkaar. Oorlog en vrede. De sluipschutter van toen naar het winkelende publiek nu. Zijn de spanningen tussen bevolkingsgroepen verdwenen? Is het verleden vergeten? Wat is realiteit? De rust op straat nu of de mannen van toen, die net van de set van een oorlogsfilm lijken te zijn gekomen? Deze director’s cut is een uitgebreide versie van de episode die in The Bridges of Sarajevo werd opgenomen.