Pokoj zwyciezy swiat
Documentaire over het tweede wereldvredescongres in Warschau, dat oorspronkelijk in Sheffield zou worden gehouden. De Engelsen weigerden visa aan de festivalgasten. Onder hen was Pablo Picasso, die vervolgens zwoer nooit meer een stap in Engeland te zetten en dat ook niet deed. De congresgangers protesteren tegen de Amerikanen vanwege de Korea?oorlog en tegen de Fransen wegens de oorlog in Indochina. Ze stellen een petitie op voor de vrede in de hele wereld. Redevoeringen van de gedelegeerden: vooral bijval voor Pak Den?Hai (Korea) en Ilya Ehrenburg. Ook met beelden van president Truman en Winston Churchill, demonstraties en rellen in Parijs, Berlijn, Italië, Sheffield en Londen, het verwoeste Warschau en de wederopbouw van de stad. Conservering van een nitraatkopie van het Bundesarchief. NFM had nog geen kopie.