California Is a Place
\i California Is a Place \i0 biedt een blik op Californi\'eb in een groeiende reeks korte impressies van mensen en plekken in de staat. \i Tales from the Golden State\i0 , luidt de ondertitel van het project, en inderdaad: alles baadt in een gouden licht in de filmpjes en fotoseries van makers Drea Cooper en Zackary Canepari. Maar de verhalen zelf zijn minder zonnig. \i Borderland \i0 toont bijvoorbeeld hoe de eindeloze strijd tegen drugssmokkelaars in het Amerikaans-Mexicaanse grensgebied een ontmoedigende invloed op de inwoners heeft. Het \i'original scraper bike team'\i0 in \i Scrapertown \i0 tracht met zelfversierde BMX-bikes vooral de Oaklandse achterbuurten te ontvluchten. En in \i Cannonball \i0 trapt een groep skaters illegaal lol in de leegstaande zwembaden van door de crisis te koop staande huizen. Ook elders hebben Cooper en Canepari oog voor de excentrieke artistiekelingen die de staat aantrekt. Zoals Matt McMullen, maker van peperdure \i real dolls: \i0 bijna niet van echt te onderscheiden sekspoppen. Of de werkloze autoverkoper Big Vinny, die zijn bijnaam dankt aan een optreden in een reclamespotje voor pizza. De po\'ebtische, strak gemonteerde filmpjes laten de Californi\'ebrs zelf aan het woord, terwijl een intu\'eftieve beeldenstroom hun woorden illustreert. Felgekleurde fotoseries tonen dezelfde onderwerpen, vaak vanuit een net iets ander licht.