The Northeast Winds
“Het uiteenvallen van de Sovjet-Unie is de grootste misdaad van de twintigste eeuw.” Dat heeft Vladimir Poetin meerdere keren gezegd, en sommige inwoners van Gori zijn het hardgrondig met hem eens. In de Georgische geboorteplaats van Stalin mijmeren zij over een terugkeer naar de tijd waarin de dictator de touwtjes ferm in handen had.
Deze verstokte Stalinisten zijn dan ook geschokt als het stadsbestuur het standbeeld van hun held laat verwijderen. In hun pogingen het in ere te herstellen, komen ze in conflict met een andere Stalinistische partij, die zich presenteert als ware hoeder van Stalins gedachtegoed en geen ander naast zich duldt.
Scènes gefilmd in cinéma vérité-stijl laten zien hoe de ideologische gelovigen zich verliezen in onderling gekibbel en hun toch al gekrompen, sterk vergrijsde aanhang nog verder slinkt. Terwijl zij zich wentelen in nostalgie is de wereld veranderd. Onder de jongere generaties zit niemand nog te wachten op Stalin.