Nanook of the North
Klassieke documentaire over het leven van de Eskimo's. Met als hoofdpersoon de jonge Eskimo Nanook maakt de kijker kennis met de levenswijze van de Eskimo's, deelt hij mee in hun vreugde en ontberingen en krijgt hij bewondering voor hun inventiviteit om in barre klimatologische omstandigheden te overleven. De film toont Nanook als jager op walrussen, echtgenoot en vader. De film is doortrokken van Flaherty's romantische bewondering voor de 'primitieve kracht van natuurvolken'. Behalve om zijn documentaire waarde wordt de film ook regelmatig vertoond als voorbeeld van genrevertroebeling, omdat veel scènes werden bedacht door Flaherty, die ze vervolgens 'authentiek' liet naspelen door de Eskimo's.