The Chinese Are Coming to Town
\i "Feel China, Enjoy Life!"\i0 lezen we op de grote reclameborden die in de Zweedse winterkou een enigszins surrealistische aanblik bieden. Kalmar is een stadje in Zuid-Zweden dat kampt met leegloop en werkloosheid en dat een economische opkikker goed kan gebruiken. In 2006 tekent het stadsbestuur een overeenkomst met de ambitieuze Chinese zakenman Luo Jingxing, die in Kalmar een handelscentrum uit de grond wil stampen van waaruit Chinese ondernemers de Zweedse en misschien wel de Europese markt gaan veroveren. Ronja Yu volgt in \i The Chinese Are Coming to Town\i0 de gebeurtenissen op de voet. Terwijl inwoners van Kalmar zich voorbereiden op nieuwe buren met andere gewoonten en de Chinese bouwvakkers door hun chef op het hart wordt gedrukt in Zweden niet op de grond te spuwen, blijken de echte problemen van heel andere aard. Zo is er bijvoorbeeld het strenge Zweedse toezicht op de veiligheid dat botst met de Chinese voortvarendheid. Johan Persson, vertegenwoordiger van de Zweedse overheid, blijft hardnekkig optimistisch, maar zakenvrouw Li, die plannen maakt om met haar gezin naar Zweden over te komen, heeft haar twijfels. Zullen er straks genoeg klanten zijn? Met een rustgevend muziekje op de achtergrond ontvouwt zich de harde realiteit van dit voorbeeld van globalisering.