{The And} VR
Een moeder links, haar dochter rechts, een stapeltje kaarten tussen hen in. Zo simpel kan het zijn. In de VR-documentaire {The And} VR moeten de vrouwen om de beurt een vraag oplezen waarmee ze de ander confronteren met de moeilijkst bespreekbare stukjes uit hun leven. De alleenstaande moeder Anne was zes jaar zwaar drankverslaafd en verkeerde op het randje van de dood, haar dochter Reade doorstond intussen als jonge tiener eenzame periodes van stress en onzekerheid. Geen onderwerp voor aan de eetkamertafel, waar we Anne en Reade doorsnee gesprekken zien voeren. Maar met de juiste opzet kan er van alles loskomen en opgelost worden. Eerder gebruikten de bedenkers van {The And} VR dat al voor een korte online documentaire waarin een split screen de kijkers liet bepalen naar wie ze keken. Nu is dat idee doorgevoerd in een serie korte documentaires in virtual reality, waarin diezelfde vrije blik nog natuurlijker aanvoelt, en je getuige bent van een aangrijpend, doodeerlijk en verzoenend gesprek. Reserveren op locatie.