After Years of Walking
De manier waarop de geschiedenis wordt verteld, kan grote gevolgen hebben. Maar zelden zijn die gevolgen zo wreed en bloedig als in Rwanda. Daar misbruikten de Hutu's de mythes over het ontstaan van Rwanda als vrijbrief voor de afslachting van de Tutsi's. Vanwege de besmette geschiedenis schafte de Rwandese regering het vak tijdelijk af. Filmmaker Sarah Vanagt vond een historische film uit 1959, gemaakt door Belgische missionarissen in Rwanda. Dit document nam ze vorig jaar mee naar het Afrikaanse land om het als uitgangspunt te laten dienen voor discussies en bespiegelingen over de geschiedenis. Studenten, docenten, historici en ex-militairen vertellen over hun eigen historie, die van het land, over de genocide en over het grote verzoeningsproject waarmee de regering de verschillende bevolkingsgroepen weer in vrede naast elkaar tracht te laten leven. Vanagt laat ze hun vaak pijnlijke verhalen bij voorkeur lopend vertellen als een verwijzing naar het historische filmpje, waarin wordt verteld hoe de Tutsi's na jarenlang lopen eindelijk hun beloofde land vonden.