The Sons of the Land
Boerenzoon Edouard Bergeon is filmmaker geworden, maar zijn vader Christian was naar familietraditie boer, in West-Frankrijk. Getroffen door rampspoed en depressies pleegde Christian in 1999 zelfmoord. Jaarlijks verkiezen honderden Franse boeren deze ultieme uitweg. Edouard besluit de jonge Franse veeboer Sébastien Itard in de Midi-Pyrénées ruim een jaar van nabij te volgen. Ook zijn bestaan blijkt geen pretje, in de wurggreep van hoge rentetarieven en onredelijke melkprijzen. Ondertussen wordt Sébastien in de nek gehijgd door zijn veeleisende vader, die hem een slapjanus vindt maar niet te beroerd is in moeilijke tijden een handje te helpen, en voelt hij de zware verantwoordelijkheid voor zijn hoogzwangere vrouw en haar kinderen uit een eerder huwelijk. Bergeon doorsnijdt dit verhaal met de herinneringen aan de neergang van zijn eigen vader. Zo ontstaat een pakkend gecomponeerde parallelvertelling, opgebouwd uit de actuele ontwikkelingen rondom Sébastien en de door de filmmaker becommentarieerde familiedia's en agendanotities uit de jaren tachtig van het boerengezin Bergeon, waar de schaduw van de fatale afloop overheen hangt. De prachtige beelden van het Franse platteland staan in schril contrast met de worsteling van de boerenstand. Nadat Sébastien ternauwernood een zelfmoordpoging heeft overleefd, gloort er toch weer enige hoop en concludeert hij: "Het leven is zo slecht nog niet."