On the Border
Woestijnstad Agadez in Niger is al sinds mensenheugenis een knooppunt van handelsroutes. De lokale Toeareg-bevolking verdiende altijd goed aan het vervoer van goederen en mensen door de Sahara. Maar Agadez is ook de plek waar migranten onderweg naar Europa passeren.
Daarover voert Niger al sinds 2012 direct overleg met de Europese Unie. Gevolg is een wet die illegale migratie criminaliseert en van Agadez een High Risk Area heeft gemaakt. Met catastrofale gevolgen voor de lokale economie. Het verbod op vervoer leidde tot werkloosheid, hogere criminaliteit en een drugsepidemie.
In On the Border vertellen drie inwoners van Agadez over het verval van hun stad. Verkoper Ahmed Dizzi kijkt met weemoed terug naar de tijd dat Europese toeristen in groten getale de historische stad bezochten en veel geld uitgaven. Radioverslaggever Tilla Amadou zet vraagtekens bij de effectiviteit van Europese trainingsprogramma’s voor grenswachten. En voormalig burgermeester Rhissa Feltou stelt dat de nieuwe grenscontroles een bedreiging vormen voor het traditionele nomadenbestaan van de Toeareg.