The Rodney Hulin Story: Prison Rape in America
Rodney Hulin Jr. wordt op 16-jarige leeftijd veroordeeld tot 8 jaar gevangenis na een uit de hand gelopen brandje in een container. Hij komt terecht in een gevangenis voor volwassen en wordt daar al snel verkracht door een medegevangene. Herhaalde verzoeken om overplaatsing naar een veiligere afdeling worden afgewezen. De fysieke bedreigingen en verkrachtingen gaan door totdat Rodney na 75 dagen gevangenschap een zelfmoordpoging doet. Hij raakt in coma en sterft vier maanden later. THE RODNEY HULIN STORY: PRISON RAPE IN AMERICA, geproduceerd door Joris Ivens-jurylid Jonathan Stack, heeft weinig tijd nodig om een groot probleem in het Amerikaanse gerechtelijk systeem te schetsen. Behalve het plaatsen van jeugdigen zonder strafblad in een gevangenis voor volwassenen, wordt ook het taboe aangesneden dat seks in gevangenissen altijd met wederzijdse instemming zou plaatsvinden. Rodney’s ouders klaagden na zijn dood de autoriteiten aan en eisten dat er opvang en bescherming voor slachtoffers van verkrachting in gevangenissen zouden komen. De aanklacht werd buiten de rechter om geschikt en de verkrachters zijn nooit aangeklaagd. Wel is de mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch een campagne begonnen om aandacht voor het de zaak van Rodney en zijn lotgenoten te vragen.