The Death of Antonio Sànchez Lomas
Op Allerheiligen herdenken de inwoners van het Zuid-Spaanse Frigiliana hun doden. Toegestroomde dorpelingen, die elkaar allemaal kennen, brengen bloemen en kaarsen. Maar het serene beeld verbergt dat dit dorpje in feite verscheurd is. Toen tijdens het regime van generaal Franco dorpeling Antonio Sànchez Lomas in 1952 door de Guardia Civil werd vermoord, is hier een collectief trauma ontstaan. Bejaarde getuigen, betrokkenen en nakomelingen verstoppen verdriet en wraakgevoelens achter een flinterdun laagje beschaving. Een oplossing lijkt ver weg. Net als op talloze andere plekken in Spanje waar vergelijkbare tragiek, vele vermisten en een onverwerkt verleden dagelijks resoneren.
Ramon en Salvador Gieling strijken neer in het pittoreske dorp om inwoners te ondervragen over de geschiedenis. Hun verhalen schetsen een levendig beeld van de pijnlijke gebeurtenissen uit 1952, die de gemoederen nog steeds in beroering brengen. Met het oog op verwerking, vergiffenis en verzoening besluiten de concierge van de plaatselijke school en de Gielings om de gebeurtenissen samen met de dorpsbewoners in scène te zetten. Maar niet iedereen is enthousiast. Waarom zou je oude wonden open willen halen?