Houen zo!
Het Rotterdam van vlak na de Tweede Wereldoorlog. In de verwoeste Laurenskerk peinst een oorlogsslachtoffer voor zich uit. Een groot deel van de stad ligt in puin, maar dit weerhoudt de bevolking er niet van om hard aan de slag te gaan en de industrie en woningen te herbouwen. We zien de bezigheden in de haven, ook toen weer een centrum van bedrijvigheid uit vele windstreken. Het bouwen van huizen, met het druk gebaren van de voormannen, spreekt tot de verbeelding. HOUEN ZO! Is een loflied op de Nederlandse nijverheid, en haar vermogen om zich aan te passen aan onverwachte omstandigheden en nieuwe ontwikkelingen. Herman van der Horst maakte deze film in het kader van het Amerikaanse Hulpprogramma aan Europa, beter bekend als het Marshall Plan. Van der Horst besteedde veel aandacht aan beeldcompositie, zoals blijkt uit de bijzondere lichtval. Ook maakte hij optimaal gebruik van de mogelijkheden van de montage. Het lijkt wel of iedere heipaal een nieuw modern flatgebouw oplevert. HOUEN ZO! kreeg de Prijs voor de ‘Film de réalité’ op het Filmfestival van Cannes in 1953.