The Last Days of the Last Tsar
Nikolaas II, Ruslands laatste tsaar werd aan de vooravond van de Revolutie gedeporteerd naar Siberië. Samen met zijn familie werd hij, in juli 1918, geëxecuteerd in de stad Ekaterinburg. THE LAST DAYS OF THE LAST TSAR verhaalt over de zinloze executie van de Romanovs, in relatie tot de communistische terreur die later zou volgen. De gedramatiseerde documentaire is een combinatie van nagespeelde scènes en archiefmateriaal, waaronder niet of nauwelijks eerder vertoonde beelden uit de archieven van de KGB en uit het Museum voor de Revolutie. Onder meer Rasputin, Kerensky, Lenin, Trotsky en Sverdlov figureren in die historische opnamen. Andere belangrijke bronnen zijn de dagboeken en de correspondentie van de tsaar. De film werd gedraaid op de oorspronkelijke lokaties, in St. Petersburg en Ekaterinburg. In die laatste stad leidde een eerste vertoning van de film tot een massale, spontane herdenking bij het huis waar de Romanovs werden vermoord.