I Never Climbed the Provincia
De opzet van deze film lijkt eenvoudig: regisseur Ignacio Agüero onderzoekt hoe zijn buurt in Santiago de afgelopen jaren is veranderd, met name doordat een enorm, nieuw flatgebouw is verrezen dat de berg Provincia grotendeels aan het zicht onttrekt. Hij praat met buurtgenoten die nog weten hoe het in het verleden was en mijmert over de oude bakkerij op de hoek die het veld moest ruimen. En over Don Henry – de man die erg op de acteur Peter O’Toole leek – die doodging voordat Agüero hem kon filmen.
Hij schrijft erover in een met vulpen geschreven brief aan een onbekende geadresseerde. Met enige melancholie verweeft Agüero ook zijn eigen verleden, onder meer met foto’s en fragmenten uit zijn eerdere films, van plekken waar hij woonde en belangrijke mensen in zijn leven. Hij vertelt geen lineair verhaal, maar dwaalt met opzet geregeld af, de kijker uitnodigend om ook zijn gedachten de vrije loop te laten.