Gustave Verniory heeft in 1889 nog veel te ontdekken. De Belgische ingenieur is ingehuurd om een spoorlijn aan te leggen door de ongerepte natuur van Araucanía, een regio die kort daarvoor bij Chili werd gevoegd. Het onstuimige verleden en veranderende landschap spelen constant mee op de achtergrond in Notes for a Film.
Regisseur Ignacio Agüero kiest een prikkelende vorm voor dit portret, dat hij losjes baseerde op Verniory’s memoires. De film is gedraaid in hedendaags Chili, met acteur Alexis Mespreuve die oude plekken bezoekt en avonturen naspeelt. Dankzij de zwart-witfotografie lopen die scènes en het archiefmateriaal naadloos in elkaar over. De geschiedenis wordt tastbaarder.
Intussen stappen Agüero en Mespreuve ook bewust uit die vertelling. Ze bezoeken de onderdrukte Mapuche, nog altijd getekend door de kolonisatie, net als hun ooit zo weelderige leefgebied. Zo drukt deze speelse filmstijl je ook met je neus op de feiten.