Oran, de tweede pest
In 1991 won het FIS (islamitisch heilsfront) de eerste ronde van de parlementsverkiezingen in Algerije. De militairen verklaarden de verkiezingen echter ongeldig en het FIS werd verboden. Sindsdien gaat het land gebukt onder een golf van terreur. Inmiddels is de situatie weliswaar verbeterd, maar nog steeds zijn moorden en aanslagen aan de orde van de dag. In deze film zien we hoe bewoners van de stad Oran overleven te midden van de haat en bedreigingen, hoe ze zich met gewapende patriottengroepen beschermen tegen terroristen en hoe ze ondanks alles kracht putten uit de kunst. Raï-muziek, de hedendaagse Arabische popmuziek die weliswaar verboden is, maar toch ongekend populair, speelt een belangrijke rol. Het verhaal wordt verweven met citaten uit ‘La peste’ van Albert Camus, de roman uit 1947 die een pestepidemie in Oran beschrijft, destijds bedoeld als metafoor voor het nazisme.