The Firemen’s Ball
In de laatste film die hij in zijn vaderland Tsjechoslowakije maakte, trekt Milos Forman vrolijk van leer tegen het idee dat de mensheid zich in banen laat leiden. De parade van misverstanden, achterbaksheid en geklungel is geïnspireerd op een voorval uit Formans eigen leven. Met twee collega’s had hij zich teruggetrokken in een Boheems dorpje om te werken aan een nieuwe film. Dat wilde niet vlotten en op zoek naar afleiding belandden de filmmakers op het bal van de lokale vrijwillige brandweer.
De eindeloze stoet aan kleine en grote ongelukken waarmee ze daar werden geconfronteerd, vormde de inspiratie voor de satirische slapstick van The Firemen’s Ball (in Nederland ook bekend als Het brandt, mijn liefje – de letterlijke vertaling van de originele Tsjechoslowaakse titel). De film werd in datzelfde dorpje opgenomen, grotendeels met de lokale bevolking als acteurs. Het resultaat was niet alleen een doorn in het oog van de communistische machthebbers (na de Praagse Lente werd de film “voor eeuwig verboden”), maar ook Formans springplank naar Hollywood.