Death Squadrons: the French School
Een oorlog gaat altijd gepaard met geweld en dood, maar het wordt helemaal smerig wanneer soldaten zich geconfronteerd zien met gewapende rebellen, die er methoden op nahouden die niets met de Conventies van Genève te maken hebben. Dat ondervonden de Fransen eerst in Indo-China en vervolgens tijdens in Algerije in 1957. Tijdens die oorlog werden door de Fransen methoden ontwikkeld met als belangrijkste kenmerk het toepassen van vergaande marteltechnieken. Regisseur Marie-Monique Robin spreekt met veteranen en illustreert hun verhalen met beelden uit de speelfilm THE BATTLE OF ALGIERS, die werd gebruikt als instructiefilm voor militairen. Robin concludeert dat de Franse methode navolging kreeg bij onder andere de Verenigde Staten. Ook blijkt uit deels met de verborgen camera gefilmde gesprekken met militairen en slachtoffers, dat de Franse invloed op de militaire machthebbers in landen als Argentinië en Chili in de jaren zestig en zeventig aanzienlijk was.