The World According to Ion B.
De Roemeense zwerver Ion Barladeanu woont op de binnenplaats van een huizencomplex tussen het afval van de bewoners. Dat deze zestig jaar oude afvaljongen eigenlijk een bijzonder exponent is van de kunststroming pop-art, zou je niet meteen denken. Toch heeft de dronkaard koffers vol indrukwekkende, subversieve collages die hij sinds de jaren zeventig vervaardigde. De bron voor zijn werk was al die jaren zijn oneindige liefde voor cinema, gecombineerd met een diepe afkeer voor het communistische regime van Ceausescu. Als galeriehouder Dan Popescu een tip krijgt over deze kunstschat, ontfermt hij zich over de klaploper en probeert hij hem een nieuw leven te bieden. De innemende Ion zelf moet nog even wennen aan zijn kunstenaarsstatus en alle poespas die daarbij komt kijken. In de aanloop naar de expositie wordt hij gevolgd door documentairemaker Alexander Nanau. Alsof hij acteert in zijn eigen \i Nouvelle Vague\i0 -film, is Ion zich constant haarscherp bewust van de draaiende camera. Na een succesvolle galerieopening en internationale erkenning volgt een bezoek aan zijn geboortedorp, waar hij ooit als jongeman vandaan vluchtte. Naast een ontroerend portret van een opmerkelijk, uniek talent, schetst de film zo ook hoe Roemeni\'eb nog steeds gebukt gaat onder het communistische verleden.