Lumumba: Death of a Prophet
Persoonlijke, baanbrekende analyse van de manier waarop politici en westerse media het publieke imago van de in 1961 in de Eerste Republiek Congo vermoorde premier Lumumba manipuleerden. Patrice Lumumba was een van de meest charismatische en controversiële figuren van de Afrikaanse onafhankelijkheidsstrijd in de jaren zestig. Filmmaker Raoul Peck, die als de bevoorrechte zoon van een Haïtiaanse landbouwexpert in Congo opgroeide, onderzoekt waarom het Lumumba niet lukte om zijn doelen te bereiken. Hij betrekt daarin ook persoonlijke herinneringen en home movies uit deze periode, en biedt zo een perspectief dat door media en historici vaak over het hoofd wordt gezien omdat zij liever de ‘winnaars’ van de geschiedenis naar voren schuiven. De westerse media berichtten dan ook heel anders over de gebeurtenissen dan de Congolese pers. De minister van Informatie onder Lumumba zag het als volgt: “Met de rechterhand gaven de Belgen ons onafhankelijkheid, met de linkerhand namen ze het weer terug.” Peck stelt bedroefd dat met de profeet ook de toekomst stierf.