Like Dew in the Sun
Voor het eerst in zijn leven bezoekt documentairemaker Peter Entell Oekraïne. Het is het geboorteland van zijn vader, die in 1914 op tweejarige leeftijd met zijn ouders het door conflict en oorlog geteisterde land ontvluchtte. Waarom kent Oekraïne zoveel misère, vraagt Entell aan een soldaat die hij net de kinderfoto van zijn vader heeft laten zien. De soldaat blijft het antwoord schuldig. Terwijl Entell een poging doet om zijn joodse voorouders op het spoor te komen, legt hij vast hoe de huidige burgeroorlog het land verscheurt en komt hij soms verbijsterend dicht bij de hitte van de strijd. Met de ogen van een betrokken buitenstaander begeeft hij zich onder zowel pro-Russische separatisten als Oekraïense nationalisten, spreekt met slachtoffers van beide kanten en houdt zich daarbij toch verre van een oordeel. Deze en voorgaande oorlogen hebben alleen maar verliezers opgeleverd. Het gevolg is een diepe verdeeldheid die via etnische en religieuze lijnen loopt. Iedere groep koestert zijn eigen trauma’s en stapelt op de oude weer nieuwe.