Een zwaar hart
De geschiedenis van het roemruchte zigeunerorkest Tata Mirando gaat terug tot het begin van de twintigste eeuw, toen het orkest werd opgericht door Joseph Weis, ofwel Tata (vader) Mirando senior. De muziek, een eigen interpretatie van volksmuziek uit Midden- en Oost-Europa, wordt van vader op zoon doorgegeven. Ook vandaag nog bestaat het orkest grotendeels uit familieleden. De laatste decennia verwierf het familieorkest grote bekendheid, maar zoals alle zigeuners (sinti) hebben ook de orkestleden zware tijden gekend. In de Tweede Wereldoorlog waren zij slachtoffer van vervolging en verraad. Kokalo Mirando's vader (tot zijn dood de leider van het orkest) verloor zijn ouders en zijn broers, zussen, ooms en tantes. Met zijn eigen gezin ontsnapte hij ternauwernood aan deportatie. De film is een verhaal over familiebanden, over trots, liefde en dood - allemaal uitgedrukt in de muziek.