Final Account
Geschiedenis wordt geschreven door winnaars, maar Luke Holland beoogt in dit magnum opus het tegenovergestelde. Hij verzamelde getuigenissen van Duitsers en Oostenrijkers die tijdens de Tweede Wereldoorlog aan de kant van de nazi’s stonden. Sommigen uit volle overtuiging, anderen uit meegaandheid of angst. Niet de hoge officiers of politiek leiders, maar gewone burgers en soldaten.
De Britse maker werkte meer dan een decennium aan Final Account en overleed kort na het voltooien ervan op 71-jarige leeftijd. Hij sprak bijna driehonderd mensen en verzamelde vele honderden uren aan materiaal, dat nu in diverse archieven is opgenomen. De bloemlezing in deze film toont de vele manieren waarop de mens met zo’n immens schuldgevoel omgaat. Slechts een enkeling kijkt het recht in de ogen. Men schuift het af (“We wisten het niet”), relativeert (“We konden niet anders”), of ontkent glashard dat er überhaupt iets gebeurd is.
Holland zoekt nergens de confrontatie, maar laat deze doodgewone mensen in de nadagen van hun leven simpelweg hun verhaal doen. De bedaagde toon maakt hun ontboezemingen des te schokkender.