Landless
In 2015 bezet een groep leden van de omvangrijke Landless Workers’ Movement in Brazilië een stuk grond bij een fabriek. Ze strijden tegen de ongelijke verhoudingen met betrekking tot landbouwgrond en eisen land voor zichzelf. Grootgrondbezitters richten zich vooral op grootschalige landbouw, maar de arme bevolking vreest voor de gevolgen van monocultuur en het gebruik van bestrijdingsmiddelen.
De groep wordt gedurende vier jaar gevolgd in hun dagelijks leven in het geïmproviseerde kamp, waar zij het land bewerken, strategieën bepalen en dromen van een betere wereld. Het ritme van de film is kalm, met een afwisseling van fraaie totalen en close-ups van doorleefde gezichten. De film maakt duidelijk hoe nauw verbonden deze mensen zijn met het land, maar ook hoe afhankelijk ze zijn van de actuele politieke situatie en de wereldwijde economie. De titels aan het einde van de film geven weinig hoop: de nieuwe president Jair Bolsonaro roept landeigenaren op om hun bezit desnoods met geweld te beschermen en noemt leden van de Landless Workers’ Movement vijanden van de staat.