Pussy Versus Putin
Twee leden van de wilde, anarchistische vrouwenband Pussy Riot werden in 2012 veroordeeld tot een werkkamp in Mordovië voor ‘door religieuze haat gevoed hooliganisme’, in de woorden van de aanklagers. Het Russische filmcollectief Gogol’s Wives volgde elke stap in de strijd van de feministische punkband tegen Poetin, vanaf hun ontregelende performances op een trolleybus in felgekleurde bivakmutsen (‘Kill a Sexist’) en de opnames voor hun video over transparante verkiezingen, tot het gewraakte optreden in de kathedraal op het Rode Plein en beelden vanuit de politiecel. Ze krijgen steun vanuit allerlei hoeken: Madonna schilderde de woorden ‘Pussy Riot’ op haar rug en droeg een bivakmuts tijdens haar Moskouse optreden, en een man op straat krijgt vele medestanders als hij hun brute arrestatie luidkeels ‘inquisitie’ noemt. De documentaire geeft zo een grimmig beeld van het huidige Rusland, een verdeeld land waar conservatisme en anarchie lijnrecht tegenover elkaar staan. Kunst moet vrij zijn, is het standpunt van Pussy Riot dat ze tot het uiterste doortrekken: “Het poesje maakt een puinhoop in het huis”. En dat huis is Rusland. Met hun registratie van de puinhopen hebben de makers geen moralistische bedoelingen gehad, ze monteerden de gebeurtenissen zo dat de kijker zijn eigen conclusies kan trekken.