The Secret in the Satchel
Regisseur en universitair docent Tay-jou Lin las gedurende tien jaar duizenden werkstukken, verslagen en dagboeken van zijn studenten. Naast de gebruikelijke leerstof bevatten deze vaak tekeningen, notities, foto's, liefdesbrieven of andere persoonlijke ontboezemingen. Onbedoeld kreeg hij hierdoor inzicht in hun tumultueuze privéleven. Lin vroeg drie van zijn studenten of zij hun verhaal op band in wilden spreken. Zij stemden toe. Ensceneringen, animatie en interviews met de anoniem blijvende studenten werden vervolgens met elkaar verweven tot Ooit maakte de regisseur een fictiefilm over een tasjesdief die in de gestolen tas tot haar schrik een pistool aantrof. De geheimen die zijn drie protagonisten nu prijsgeven zijn even ongewoon. Begeleid door de beschouwende voice-over van de regisseur ontvouwen hun verhalen zich als complexe herinneringen aan levens vol verwarring, mishandeling, wreedheid en seksuele ontluiking. Langzaam maar zeker wordt duidelijk dat hun onveilige door meer studenten wordt gedeeld dan eerst leek. Door de vertrouwensband tussen docent en leerling geeft de documentaire een openhartig maar ontluisterend beeld van puberen in het hedendaagse Taiwan.