JovannaForFuture
Soms snakt de Nederlandse Jovanna ernaar een keertje te zondigen en een klein toetje te eten, ook al zit er heel veel plastic omheen. Dan vindt ze het stom dat het nodig is om bij alles wat ze doet aan het milieu te denken. Want dat doet ze, zo blijkt uit hoe ze leeft en wat ze vertelt. Ze eet geen vlees en woont met haar familie in een “aardehuis” waar ze alle energie die ze gebruiken zelf opwekken. En Jovanna doet nog meer: iedere vrijdag staakt ze voor het stadhuis van Deventer voor het klimaat.
Net als duizenden jongeren wereldwijd is ze geïnspireerd geraakt door klimaatactivist Greta Thunberg. Kinderen kunnen niet stemmen en dan is staken de enige manier om te laten zien dat er iets moet gebeuren. Kort komen bezorgde kinderen uit landen als Australië, Curaçao en Vietnam voorbij. Ook zij vinden dat er wat moet veranderen. Na de vakantie gaat ze naar de middelbare school en dan mag ze niet meer staken. Wanneer gaan de volwassenen eindelijk iets doen?