Midden in de woestijn van Zuid-Australië ligt het opaalstadje Coober Pedy, al vanaf 1915 een trekpleister voor avonturiers en gelukszoekers die er hun grote slag hopen te slaan: het opgraven van een flink blok opaal. Dit is slechts weinigen gegeven, maar de vrijbuiters houden de moed erin. ‘Negentig procent is arm, tien procent is rijk, wie weet hoor ik bij de tien procent‘, zegt een van hen. Zo ver van de bewoonde wereld is er een gemeenschap ontstaan met eigen, ongeschreven wetten, een vergaarbak van , en . Sommigen hebben hun hoop gevestigd op het : uit het afval van succesvolle opaalclaims worden restjes gescoord die dan weer, voor weinig geld, verkocht kunnen worden. Anderen gaan failliet, maar blijven in Coober Pedy om de ruige natuur of omdat ze de liefde van hun leven hebben gevonden. Een zeventigjarige Griek wacht al dertig jaar op zijn gelukstreffer, maar heeft nog nooit iets substantieels gevonden.