Master and Tatyana
De Litouwse fotograaf Vitus Luckus (1943-1987) staat bij zijn collega’s te boek als een van de belangrijkste kunstenaars van zijn tijd, maar erkenning kreeg hij gedurende zijn leven maar zelden. De autoriteiten in de Sovjet-Unie verhinderden exposities van zijn werk, ook al was hij de meest succesvolle commerciële fotograaf van het land. En toen hij op 43-jarige leeftijd vanuit zijn flat in Vilnius de dood tegemoet sprong, raakte hij helemaal in de vergetelheid. Pas lang na de Litouwse onafhankelijkheid in 1990 zouden zijn foto's, veelal gemaakt gedurende lange reizen naar alle uithoeken van de Sovjet-Unie, weer publiekelijk tentoongesteld worden. Versneden met een immense hoeveelheid archiefmateriaal blikken collega's, vrienden en Vitus' vrouw Tatyana terug op zijn roerige leven. Weemoedig halen ze herinneringen op aan die lange dagen en nachten in Vilnius, toen het appartement van Vitus – dat hij deelde met Tatyana en hun leeuwenwelp – kunstenaars vanuit de hele Sovjet-Unie naar Litouwen trok. Liefdevol spreken ze over zijn hartstocht en zachte karakter. “Een onschuldig, openhartig kind,” noemen ze hem, dat altijd voor zijn vrienden klaarstond en leefde voor zijn kunst, waarin hij compromisloos en vol overgave op zoek ging naar de waarheid.