From Mao to Mozart: Isaac Stern in China
In 1979 accepteerde de violist Isaac Stern een uitnodiging om als officiële gast van de Chinese regering China te bezoeken. Het doel was kennis te maken met de bevolking en zijn collega-musici. Stern zou er enkele concerten en verschillende 'master classes' geven onder het motto: 'First as musicans, then as friends'.Enkele vrienden van Stern waren ervan overtuigd dat dit eerste bezoek van een solo musicus een keerpunt zou betekenen in de culturele verhoudingen, die tot dan toe bestonden tussen China en het Westen. Tijdens de culturele revolutie was de 'Westerse muziek' in China taboe geweest.De film toont deze fascinerende ontmoeting tussen twee totaal verschillende muziekculturen. Isaac Stern heeft door deze reis een belangrijke bijdrage geleverd aan de hernieuwde belangstelling voor de Westerse muziek in China. De film gunt ons een blik op een, voor de meeste Westerlingen, totaal onbekende wereld.