Salinger
Al ruim vijftig jaar is J.D. Salinger, de ongrijpbare schrijver van , het onderwerp van een schier eindeloze stroom artikelen en kranten en tijdschriften en van diverse biografiën. Stuk voor stuk werden ze gehinderd door een findamenteel gebrek aan toegang, met het eindeloos herhalen van foutieve informatie als resultaat. De complexe en tegenstrijdige mens achter de mythe werd nooit blootgelegd. Regisseur Shane Salerno en schrijver David Shields doen met , dat gelijktijdig als documentaire en als geschreven biografie verschijnt, een poging om voorbij de muur te gaan die de schrijver zelf zo zorgvuldig opbouwde. Acht jaar werkten ze er aan, en ze interviewden honderden mensen: Salingers vrienden, geliefden en collega's, van wie vele nooit eerder over de schrijver spraken. Daarnaast geven beroemdheden als filmmakers Philip Seymour Hoffman, Martin Sheen en Robert Towne, schrijvers Tom Wolfe, E.L. Doctorow en Gore Vidal en Pulitzerprijs-winnaars A. Scott Berg en Elizabeth Frank inzicht in wat Salinger betekende voor hun levens, hun werk en de cultuur als geheel. Dankzij toegang tot nooit eerder vertoond filmmateriaal, foto's en documenten toontde film Salingers leven in zijn geheel: zijn jeugd, zijn nauwgezette werkethos, zijn huwelijken, zijn privéwereld en de geheimen die hij achterliet bij zijn dood in 2010.