Data Will Help Us
Volgens de in 1965 geformuleerde wet van Moore verdubbelt het aantal transistors in een geïntegreerde schakeling door technologische innovatie iedere twee jaar. Computers worden sneller, en kunnen meer informatie verwerken en opslaan. Inmiddels zitten er zoveel gegevens opgeslagen in servers dat we spreken van big data. En big data wordt gezien als de ultieme panacee. Alle hedendaagse maatschappelijke problemen zouden ermee op te lossen zijn, van gezondheidszorg tot milieuvervuiling, zolang de te combineren datasets maar groot genoeg zijn. In het manifest Data Will Help Us erkent Jonathan Harris de zegeningen van big data, maar hij wijst ook op de schaduwzijden. Technologische oplossingen roepen vaak nieuwe, menselijke problemen in het leven en verhelpen oude knelpunten niet. De tekst beweegt als een pendule tussen voors en tegens. De regenboogkleur die eroverheen is gelegd, verleent het geheel een activistisch tintje. In de opeenvolging van individuele zinnen die steeds koeler gekleurd zijn, is het effect echter alarmerend.