ABC
Voor vele Nederlanders in de jaren vijftig waren de Bovenwindse eilanden Aruba, Bonaire en Curaçao grote onbekenden. Om hierin verandering te brengen werden verschillende films gemaakt over het leven in deze overzeese gebieden. De gekleurde grachtenpanden in Willemstad aan het water maken het voor de kijker duidelijk dat de eilanden dan wel ver weg zijn, maar dat er ook overlappingen bestaan in de manier van leven. De beelden in de klas met donkere en blanke kinderen die luisteren naar een stuk Nederlandse geschiedenis laten de eilanden spreken over hun verbintenis met Nederland. De voice-over geeft de film een belerende toon, maar de prachtige beelden van de Caribische natuur zijn een lust voor het oog.