Saluzzi - Ensayo para bandoneon y tres hermanos
‘Alleen degenen die kunnen zwemmen, lopen het risico te verdrinken.’ Aldus beschrijft de Argentijnse bandoneonspeler en componist Saluzzi het eenzame proces van het scheppen van een muziekstuk. Het creatieve proces is niet met anderen te delen. Ver van huis is Saluzzi wanneer de film begint, maar altijd thuis in zijn muziek. In zwart-witte beelden volgt de Argentijnse regisseur Daniel Rosenfeld - eerder regie-assistent van Alejandro Agresti bij diens speelfilms BUENOS AIRES VICE VERSA en EL VIENTO SO LLEVÓ LO QUE - de bandoneonspeler op zijn tournee door Europa. Hij praat met hem over zijn muziek, over de omringende wereld, en over zijn vaderland. Saluzzi gebruikt de reis voor het maken van een nieuw muziekstuk. Weer thuis hervindt de muzikant de muziek, zang en dans van zijn jeugdjaren, die voor hem een voortdurende inspiratiebron zijn. Hij speelt er zijn nieuwe compositie, blij en ontspannen, samen met zijn twee broers.