Les amoureux de Dieu
In Macedonië, een deel van het voormalig Joegoslavië, strijden twee sjeiks om de macht in een soefistische broederschap. Beiden beweren aan de belangrijkste voorwaarden voor het leiden van de gemeenschap te voldoen. De een door zijn directe afstamming van de vorige sjeik die het klooster beheerde, de ander heeft van diezelfde voorvader in een droom de machtsmiddelen overgedragen gekregen. Het conflict spitst zich toe op het recht tot het voltrekken van de Nevroez-ceremonie, een eredienst waarbij de derwisjen zichzelf doorboren met metalen spiesen en naalden. Bij dit met speciale gezangen begeleide ritueel zijn de deelnemers zodanig in trance, dat zij geen pijn voelen en er geen bloed vloeit. De film volgt de beide sjeiks in hun dagelijks leven en de omgang met de gelovigen. Regisseur Dan Alexe laat beiden hun verhaal vertellen en brengt de twee rivalen bij elkaar, waarna zij in een gesprek tot een vergelijk lijken te komen.