Gozaran - Time Passing
De Iraanse componist Nader Mashayekhi wordt in 2005 gevraagd om het Symfonieorkest van Teheran te leiden. Omdat de positie van westerse klassieke en hedendaagse muziek onder het islamitische regime in Iran niet erg sterk is, weet hij dat het een zware taak zal zijn. Maar hij gaat de uitdaging aan en vertrekt na jaren in Wenen te hebben gestudeerd, gewoond en gewerkt naar zijn geboorteland. Zoals hij zegt: "met een koffer met slechts één ding erin: mijn droom om in mijn thuisstad muziek te maken". Amper twee jaar later is hij weer terug, met in zijn koffer de brokstukken van zijn droom. Filmmaker Frank Scheffer volgt de gedreven componist bij repetities met de jonge musici in Teheran, wandelend door een desolaat woestijnlandschap en een verlaten dorp, op zoek naar inspiratie voor nieuwe composities en uitdagende uitvoeringen, en in Wenen terwijl hij terugkijkt op zijn tijd in Iran. Politieke verwikkelingen zijn alleen impliciet in de film verwerkt. De filmmaker kiest voor fraaie beelden in een contemplatieve sfeer, waarin de stem van Mashayekhi klinkt als een monologue interieur. Hij kijkt terug op zijn leven en filosofeert over de betekenis van muziek en poëzie, en de onmogelijke, maar ongebroken liefde voor zijn geboorteland.