East Side Story
Sinds de val van de Berlijnse Muur zijn er heel wat Russische en Oosteuropese films boven water gekomen, maar dat er achter het IJzeren Gordijn ook zo‘n veertig wervelende socialistische musicals gemaakt werden, was tot nu toe slechts in kleine kring bekend. Tot nu toe, want door de speurzin van regisseuse Ranga en producent Horn zal de socialistische musical alsnog een plek in de filmgeschiedschrijving krijgen. In de verrassende Duitse documentaire EAST SIDE STORY worden talloze fraaie fragmenten getoond die niet eerder in het Westen te zien zijn geweest. Enkele van deze Russische en Oosteuropese producties lijken zelfs in de beste traditie van Hollywood te zijn gemaakt. Mensen die destijds meewerkten aan deze musicals vertellen over de productie-omstandigheden en de status die deze muziekfilms kenden. Behalve de ‘Doris Day van het Oosten’, komt ook de favoriete musical van Stalin aan de orde.