My Country, My Country
Op 30 januari 2005, twee jaar na de Amerikaanse invasie, vonden in Irak parlementsverkiezingen plaats. Hoe chaotisch de aanloop naar die verkiezingsdag verliep, legde Laura Poitras vast in My Country, My Country.
Ze toont een land dat gebukt gaat onder gewelddadige aanslagen. De Amerikaanse bezetters, buitenlandse verkiezingswaarnemers en de Irakezen zelf twijfelen of het wel veilig zal zijn om naar de stembus te gaan. Vanwege bedreigingen besluit een van de partijen, die de soennitische minderheid in het land vertegenwoordigt, de verkiezingen te boycotten.
Poitras volgde verschillende betrokkenen en kreeg daarbij opvallend veel vrijheid. Zo filmde ze bij de Abu Ghraib-gevangenis en bij briefings van het Amerikaanse leger. Spil en ziel van haar film is de soennitische dokter Riyadh, die zich zonder veel hoop verkiesbaar heeft gesteld. De boycot van zijn eigen partij maakt hem bij voorbaat kansloos, en zelfs zijn familieleden durven nauwelijks op hem te stemmen.